ABSTRACK RADIO SHOW 11-11-18 - Koohnka interjú

2011.11.16. 18:22 | abstrack |

Az Abstrack Radio Show aktuális adásába egy olyan úriembert sikerült meginvitálnunk, aki fellépései során rendkívüli eleganciával és kifinomultsággal képes tálalni kedvenc darabjait, miközben folyamatosan kiegyensúlyozottságot és pozitív energiát sugall. Talán részben ennek is köszönhető, hogy mind a szakma, mind a közönség egyedi hangzást képviselő, igazán erőteljes hatást kiváltó lemezlovasként tartja számon, de természetesen a siker legfőbb oka, hogy minden, ami kikerül a kezei közül, magán viseli a „Premium Quality” címkét.

 

Üdvözöllek Koohnka! Azt hiszem, az idősebb (25-30-as) generációnak nem kell, hogy bemutassalak, hisz sokan ismernek. Művészneved sem igényel hosszas magyarázatot, hiszen polgári neved ismeretében egyértelmű a képlet „levezetése”. 

A fiatalabb olvasók kedvéért kérlek, mondd el nekünk, hogy mikor lettél lemezlovas, és milyen élmények adták az első lendületet, ahhoz, hogy idővel Magyarország egyik mértékadó „deep-house; house” szelektora váljon belőled?

 Sziasztok, üdvözlök Mindenkit!

Nagyon fiatalon erősen vonzódtam a zenéhez és valahogy úgy tűnt másfelé irányul a zenei ízlésem a korombeliekhez képest. Már középiskolás éveimben tudtam,a legjobb felvételeket bakeliten adják ki. 15 éves lehettem, mikor megláttam a legendás 

Technics MKII-es lemezjátszókat. Csodálattal vettem szemügyre azt a hangszert. Ekkor elhatároztam, hogy lesz ilyenem és jó minőségben hallgatom a zenéket. 99ben kezdtem gyűjteni a bakelitlemezeket. Nálam nem azzal a hittel indult, mint manapság sokaknál, hogy majd belőlem sztár lesz. Valójában minőségi zenegyűjtés volt a cél. Már kb. 100 lemezes gyűjteményem lehetett, amikor sikerült megvennem a Technics lemezjátszókat, amiket a mai napig is használok. Olyan nagyon boldog voltam, hetekig még az utcákon sem voltam látható. Vásárlásaimat sosem a trendek kiszolgálása és a megfelelni vágyás irányította, hanem mindig a zenék hangulati sugallata. Hogy mikor lettem lemezlovas ez jó kérdés, mert semmiképp nem a lemezjátszó vásárlás pillanatától. Időbe telt, míg kerestem a hangzást, amiben megtalálom azt az "Életérzést",ami jellemerősen tükröz, kifejez. Az "ÖnArcKép" című mixem volt az a lemez  2003-ban, ahol már ez az akkori viszonylatokhoz képest, kezdett kibontakozni. Sok apró lökés volt, ami lendített előre. 

Ezek voltak a kezdeti rádiókba járások, a "Kivéve Célforgalom" című saját műsor Monnlite Tone-nal (Dix), aki a "Stricly!" csapat  oszlopos producereként tevékenykedett sokáig. Ilyen lökések voltak még az első mixek pozitív visszajelzései, az akkor induló Musicforever  velem készített interjúi és az azokra való viszont reakciók, a True Sound of Freee 05 cd válogatásán való megjelenés, a Dandy Justmusic 002 mix cd-re való felkerülés. Jó emlékeim maradtak  a Privát filmek sorozatról, ami a  Filmmúzeum tvben ment és több hanganyagot is válogattak tőlem.Nagyon nagy lépés volt a Private Sounds  (Lank, Stone, FromP60, Forteba) csapatába való bekerülés, aztán a Frisky rádióban a Private Sounds műsora. Erős biztatást adott a sokak példaképével, Dobostomival való első közös lépések. Na és persze a sok jó club, party.  (Mindezek mellet talán az a legfontosabb, hogy mindig önmagamat adtam.)

 

Te is azon Dj-k közé tartozol, akik elhatárolódnak a kereskedelmi rádiók által favorizált trendektől. 

Hol húzod meg a határvonalat a populáris muzsika és az általad képviselt rétegkultúra között? Azért lehet érdekes a kérdés, mert számomra az általad játszott zenék abszolút fogyaszthatók, szórakoztatók és tartalmasak, sok zeneiség van bennük,  mégsem találkozhatunk velük a kereskedelmi médiák kínálatában.


(Én soha semmilyen vonalat nem húzok meg, ezt már a hallgató közönség és a kritikusok határozzák így.) Mindig felvállaltam önmagamat, és azt az "Életérzést", ami a zenéimen keresztül realizálódott, idővel sokan egy előremutató zenei ízlésvilágnak definiálták. Nagyon egyszerű, miért nem találkozol a kereskedelmi médiákban az általam játszott darabokkal. A média 90%-ban agymosás, de ezt a tömeg generálja. Mint tudjuk mindenben a kollektív tudat jelenik meg. 

Ez olyan, mint egy sűrű hangulati hullámokat lüktető massza, ami mindent körülvesz, még ha nem is látjuk és azt a tartalmat emeli felszínre,amilyen minőségben jelen van a társadalomban. Mivel a mai Magyarország társadalmi kollektív tudat szintje alacsony, ezért teljesen nyílván való,hogy ugyanazokat a minőségeket hozza magával minden téren. 

Aki a munkáimat be tudja fogadni, az már lényegesen finomabb szűrővel rendelkezik, szenzibilisebb. Nagyon sok múlik a neurofiziológiai struktúrán. Tudod az ember az egy olyan csúcstechnológia, amit úgy képzelj el, mint egy adóvevő antenna. Az erős antenna az univerzum legfinomabb jeleit is befogja, míg a gyenge antenna csak a durva minőségű, környező jeleket veszi észre és valójában a korlátai fogságában feszeng.  

Szoktunk arról beszélgetni, hogy vannak olyan dj-k, akik - még az innovatív és gyorsan változó elektronikus szcénán belül is - a történések előtt járnak, érettebb zenét igényelnek és játszanak, mint ami épp a közönséget mozgatja. Te ebbe a kategóriába tartozol, mindig felnőttebb zenét játszol, mint amit épp a trendek diktálnak. Hogyan éled meg ezt a jelenséget? 

Miként hat ki zenei ténykedésedre, és szerinted milyen nehézségekkel kell szembesülnie annak, aki úttörő módon próbálja szolgálni a közönséget?

 Igen ez tény, hogy egyelőre sokkal nehezebb helyzetben vannak azok, akik a trendek fölé emelkednek.  Sajnos jelenleg az  embereknek a tartalom helyett a formák foglalják le a figyelmüket. Én azt látom manapság, hogy az értékmérő nem igazi  belső érték, nem tudás, nem szorgalom és ügyesség, hanem minden egyéb, ami pénzért kapható.

Félelmetes az elértéktelenedés a médiákban a zenei világgal együtt. Ebből is az látszik, hogy a közönség milyen szinten van kiüresedve, mert vevők rá.  Ezektől függetlenül a zenei ténykedésem egyáltalán nem tudja befolyásolni,mivel nem tudok más lenni,mint aki vagyok.

 Biztos észrevetted már, soha nem a közönség létszáma a lényeg, hanem az emberi frekvenciák sűrűsége.  A homokszemeket sodorja csak a trendek lemezlovasainak tengere, de én jobban szeretem a gyémántok csillogását. :)   

Szerencsére egyre több ember van az országban, (igaz helyrajzilag szétszórtan,) akik az úttörő  lemezlovasokat igénylik. 

 

Azt hiszem, azzal sem árulok el nagy titkot, hogy erős kötődésed van a spiritualitáshoz. Sokan vannak ezzel így, bár sokakban nem tudatosul mindez, még az útkeresés kezdeti szakaszában vannak. Nálad ez már egy tudatos útkeresés, ami alól nyilvánvalóan a zene sem kivétel. Hogyan hat ez a mindennapjaidra, és hogyan befolyásolja a zenéhez való viszonyodat?

 

Fiatalon feltűnt, hogy nem választható el egymástól ember és az azt körülvevő Természet, hiszen minden a természeti törvények irányítása és hatása alá tartozik, az ember is. 

Úgy gondoltam mindennek van egy közös kiindulópontja, ami állandó, még ha a felszínen mégis folyamatosan változó. Tudtam mindennek megvan a miértje. Így jutottam el a védákhoz. A Véda az örök világtörvények, az élet igazságának tudása. Szó esik bennük az egész emberi faj történelméről, a kezdetektől fogva, csakúgy, mint a világ mindenütt érvényes fizikai és finomabb szintű törvényeiről.

 

A Védikus Hagyományok Mestereinek örökségét Maharishi Mahesh Yogi hozta el az embereknek. Sokan tudják, hogy a Transzcendentális Meditáció technikáját gyakorlom napi rendszerességgel. Egy pár szóban tömören szívesen összefoglalom, hogy könnyen átlássátok miről is van szó. 

A TM technika  az nem hit, nem vallás és nem filozófia, csupán egy végtelen egyszerű, mentális technika, amelyet bárki gyakorolhat, függetlenül nemétől, életkorától, iskolai végzettségétől, életmódjától, hitétől és vallásától.

 Kb. 20 percen át gyakorolunk kényelmes, ülő helyzetben. A TM technika lehetővé teszi, hogy az elme  túljusson a gondolatokon, hozzászokjon a gondolat finomabb szintjeihez és annak forrásához, lenyugodjon, és így az ember megtapasztalja az önmagán belül  jelenlévő energia, kreativitás és intelligencia csendes forrását, amely minden természeti törvény forrása is.  Továbbá ez a nyugalommal teli éberség természetes állapota, egy kiterjedt tudatossághoz vezet. Amikor erről a szintről cselekszel, bármit csinálhatsz, egy sokkal finomabb minőség jelentkezik a cselekedeteidben. Ez az élet minden terén megnyilvánul,ilyen például a táplálkozás, az emberi kapcsolatok, de a gyógyítás, masszírozás is ugyanebbe a halmazba tartozik nálam. 

 A kérdésed nagyon jó volt, "hogyan befolyásolja a TM a zenéhez való viszonyodat". Igen, befolyásolja, mert minden az idegrendszeren áthaladva kap értelmet. Mivel stabil, folyamatosan tisztuló idegrendszerrel rendelkezem, ezért csak ezen az erős szűrőn megfelelt zenék folynak le a hallójárataimon át a szívembe. :)

Így érezhető a válogatásaimban egy jó adag pozitivitás,  öröm, kozmikusság, egyszóval: -Életérzés.

Mesélj egy kicsit a Dobostomival közös szervezésű Szeánsz estek kialakulásáról. Mióta tart, honnan pattant ki a név,  valamint van-e valamilyen különleges üzenete az eseménynek?


2001-2002 körül valamikor született egy Dobostomi mix, aminek a címe Szeánsz lett.

Mint minden mix az is egyfajta életérzést tükrözött. Sokat járt Tamás fejében annak idején, hogy miként lehetne ezt a minőséget kiszélesíteni minden érzékszervre:) Mivel annak idején egy bio boltot (is) csinált, sok olyan finomsággal találkozott, amelyeket érdemesnek tartott arra,hogy megismerjék azok az emberek, akik a bulikra elsősorban a minőségi szórakozás végett mennek el. Így az évek során folyamatosan bővült a "kelléktár".Először a jó minőségű füstölők és illóolajok kerültek képbe, majd elkezdtünk saját készítésű bio keleti édességeket osztogatni. Aztán a vizuális háttér is bejött, ami természet és egyéb szép  és kedves képek vetítésével járul hozzá a még egységesebb megjelenéshez.

Utoljára a dekoráció született meg világító indiai lampionok formájában, amely elég komoly kihívást jelentett, mind anyagilag, mind pedig a technikai megvalósítást illetően.

Az est célja, hogy minden érzékszervet kicsit megcsiklandozzon, és ezt érzékelteti az alcíme is:SZEÁNSZ-Hangok,Színek,Illatok és Ízek  

Természetesen a folyamat nem állt meg, mert szinte állandóan vannak új ötletek, amelyek megvalósításra várnak. Amin most dolgozunk az egy olyan hangminőség elérése, amit csak kevés helyen tapasztalhatnak meg az ilyen jellegű rendezvényekre járók.

Mivel szinte csak és kizárólag vinyl-ről játszunk a Szeánsz eddig is egyfajta kuriózumnak számított, de remélhetőleg a jövőben ez az érzés még inkább erősödni fog.

Amit nagyon fontos hangsúlyoznunk, hogy semmiképpen sem szeretnénk, hogy ez egy tömegrendezvénnyé nője ki magát.150-200 főben maximalizáljuk a vendégek számát.

Ez még számunkra is kényelmesen kezelhető és így az is könnyedén kiküszöbölhető, hogy nem kívánatos arcok is megjelenjenek ezeken az estéken.

Szintén nagyon fontos megemlíteni, hogy nem szeretnénk, ha a Szeánsz a köztudatba úgy kerülne be, mint egy house est. Bár a fő csapásvonal a jazzy, atmoszférikus, tech és egyéb finom deep house, a repertoárban megtalálható még a drum'n'bass, nu disco,funk, broken beat és minden stílusnak az a válfaja ,amely kellemesen simogat és egyfajta "kozmikus" utazásban képes részesíteni a vendégeket.

 

Elhivatott képviselője vagy az analóg technikának. Ha jól tudom a 90’-es évek közepétől egészen napjainkig hű maradtál a fekete korongokhoz. Mi ennek az oka, illetve mennyire vagy fogékony az újdonsült technológiákra? 

Egyáltalán hogyan változtatta meg a digitális technológia – véleményed szerint – a dj-társadalmat?

 A hanglemez az egy olyan minőség, melyet a mai napig nem sikerült digitális formában nemhogy felülmúlni, de reprodukálni sem! Amikor egy dal kijön bármilyen hanghordozó formájában, ott már egyből szűrőként megjelenik az anyagköltség. Ha az anyag költség felett nem látszik profit megtérülés, anno kis sem adták azt a darabot. Azáltal, hogy megjelentek az mp3 lemezboltok, ez a szűrő egyből el is tűnt, mivel semmilyen anyagköltség nincs. Tehát korlátlanul zúdul kifelé ezeken a zene portálokon a szűrés nélküli többségében sablon minőség. A másik hatalmas  probléma, hogy azok a lemezlovasok, akik a saját költségeik csökkentése és kényelmi szempontjaik végett mp3 zenéket játszanak, nem rendelkeznek olyan türelemmel, hogy a szükséges időt rászánják a megjelenések kiszűrésére.  Valójában ez egy kultúra, amit kevesen érzünk át már igazán. Cd-ről csak a saját kézből adott produceri munkákat játszom. 

 Az alkotással kapcsolatban a belső világom kivetítése vezet. A fellépések alkalmat adnak arra, hogy kifejezzem mindazt, amit eleve érzek önmagamban. Egy szóval: öröm. Én nagyon pozitívan állok a világhoz, ezt mindenki tudja, aki ismer. Sokszor nehéz szavakba önteni azt, ami bennünk van, viszont az alkotásaink sokszor a szavaknál jobban kifejeznek. Attól vagyok boldog, ha látom, örömöt okozok az embereknek azzal, amit csinálok. Van ennek 1 varázsa, szeretnénk megtapasztalni ezt az állapotot újra meg újra. 

 

Civil foglalkozásodat tekintve masszőrként tevékenykedsz. Milyen párhuzamokat vélsz felfedezni a művészi „Én”- ed és a wellness világa között? Mi a szűk keresztmetszett, ami mindkettőhöz szükséges?

 Tulajdonképpen mindkettő egyfajta kommunikációs csatorna. Amikor masszírozok, a test "beszél" és én ezeket a nonverbális jeleket lefordítom a gyógyítás nyelvezetére. Szerintem sokan tapasztaltátok már, mennyire sok információt tartalmazhat egy érintés ebből is látszik a kezek mennyire  érzékeny eszközei a kommunikációnak. Tehát az is nagyon fontos, hogy ki az a személy, aki adja a masszázst, mivel a kioldódó stresszek mennyisége nagyban függ tőle is. Most folytassuk a zenei "Én" oldalam vázlatával. Mikor zenélek, akkor én "suttogok" és a közönség jelfordító rendszere beintegrálja azokat az érzéseket,amiket hanghullámok formájában sugallok.  A zene képes érzelmeinknek a legmélyebb szintjére hatni,ezért ebből látható valójában mekkora felelősség van a zenészek  kezében. Mert a hallgatóság idegrendszerén keresztül a zenében közvetített frekvenciák elemekre lebontva memórizálódnak a testben, ami által onnan a későbbiekben megnyilvánuló viselkedési formákat befolyásolhatja. Egy nagyon fontos keresztemtszett van a két tevékenységem között. Amikor masszírozok és zenélek nincs gondolatom, mert minden cselekvés intuitív módon következik önmagából. Minden információ benne van a pillanatban. Ez egy nagyon érdekes találkozás volt, ami a mai napig tart. Így tapasztaltam meg, mit jelent az,hogy nem egy felvett szerepet játszol,nem mások által befolyásolt vagy rád erőltetett mellékvágányon halad az életed,hanem folyamatosan teljesedik ki benned, aki valójában vagy és amiért valójában itt vagy.

 

Milyen terveid vannak a jövőt nézve. Van olyan producer/dj, akivel életed során mindenképp szeretnél fellépni vagy egyszerűen csak találkozni?

 Szeretném, hogy a jövőben is sok tartalmas helyen tudjak a meghívásoknak eleget tenni és a "Szeánsz" estünket elvinni.  Akivel szerettem volna életem során fellépni, vele most is együtt csináljuk a "Szeánsz" esteket. A jövőben szeretnék pár közös produceri munkában részt venni A másik oldalon pedig még át fogóbb tudáshalmazzal rendelkezni a gyógyítás terén. Még az is elképzelhető majdan, hogy a Transzcendentális Meditáció tanára leszek.

 

Mit üzennél a kedves hallgatóságnak?

 Az emberek folyamatosan panaszkodnak, belesüllyednek saját problémáikba, amit valójában csak az egyén evolúciós fejlődéséért állított a Természet.  Észrevettétek bármi is történt az életetek során, egy valaki mindig ott volt veletek? 

Ő az, aki mindenért felelős az életetekben. Ha most belenéztek a tükörbe, látni fogjátok ki az. 

Ne foglalkozzatok, a rossz dolgokkal lépjetek tovább és inkább merítsetek tapasztalatot belőle, mert amíg nem lépitek át ezeket a természetes akadályokat, sokkal lassabban  halad az evolúciós fejlődésetek. Ha pedig azt szeretnétek,hogy jobb legyen a világ, nézzetek magatokba cselekedtetek e érte bármit is. A legfontosabb, hogy a cselekvés szintje, már a gondolatotoknál kezdődik.

 

Én már csak egy dolgot kívánok nektek, az elkövetkezendő Mennyországot a Földön...  

 

 

Köszönjük az interjút!

Interjút készítette: Fiba & Ru-D

 

soundcloud.com/koohnka »

A bejegyzés trackback címe:

http://abstrack.blog.hu/api/trackback/id/tr423387823