ABSTRACK RADIO SHOW Dj Rajek interjú

2010.08.21. 19:53 | abstrack | Szólj hozzá!

 Az Abstrack R.S. eheti adásában egy igazi egyéniség rakja fel kedvenc darabjait. Az úr neve nem más, mint   Dj Rajek, akire zeneileg nem kevesebb, mint 15 éves múlt tekint vissza, és mindemellett a mai napig az analóg technika elkötelezett híve. A kezdetektől fogva számos műfaj útját bejárta, így jellegzetességét nehéz behatárolni egyetlen stílusra.

Elmondása szerint a Hip-hop, Funk és a Detroit-i groove-ok ,amelyek személyiségéhez leginkább közel állnak, de ugyanakkor a techno, illetve tech-house mélységei is helyet kapnak. 

 

 

Igazi „veterán” vagy a szakmában, és ahogy tudom, a stílusok színterén mindig is a techno illetve a house volt a nagy szerelmed, így az első kérdésem is ehhez kapcsolódik: Mit jelent számodra a zene és mit tekintesz igazán a saját stílusodnak?

 

A kérdés első fele összetett a válasz, viszont meglehetősen egyszerű lesz, szinte mindent. A két stílus szorosan együtt járt, de nem köteleztem el magam egyik irányba sem. Rendesen végigment rajtam az a bizonyos úthenger, kis időre a Trip-Hop, Breakbeat, és Drum & Bass világába is elkalandoztam. A Techno-ban az energiák a lüktetése és a variálhatósága fogott meg, hallgattam 97 körül egy Jeff Mills live mixet, azt mondtam ez kell nekem. Több stílussal szemben időről-időre megújul egyszerűen megunhatatlan. Próbálok minél több elemet beleépíteni a szettekbe: Funky, Detroit, Acid, Minimal, Vocal, szállósabb groove-ok, nagyobb kiállások, felpörgések. Alkalomadtán egy régi klasszikus változatosabbá teszik az összképet. Ami a tempót illeti 128 bpm fölé nem igazán "tekerek".  A House egy alap, amire
lehetett és lehet építkezni, ahogy látom a producerek is rendesen visszatérnek a munkájuk során ehhez. Nem szoktam egy vonalon leragadni, szeretem szélesíteni a határokat. Lemezekhez nem úgy lehetett jutni, mint manapság, hosszú órákat kellett utazgatni a boltokig, mire odaértünk a jó vinyl-ek már elkoptak, az egyedibb hangzás érdekében külföldre is kimentünk. Azt gondolom ez alkati kérdés is, a személyiségemhez igazán a Hip-Hop, Funk, és Detroiti  groove-ok kapcsolódnak, ennél jobban nem tudom meghatározni a történetet, meg kell hallgatni. Szerintem nem az lényeg, hogy nagy zenéket játszunk, hanem jó zenéket. Az "underground" közegbe lassan, de biztosan kerültem vissza, de a lényeg: sosem szakmaként fogtam fel az egészet,de a hivatás is elcsépelten hangzana, inkább egy komoly hobbi, amit az életem végéig akarok csinálni, ha egyszer abbahagyom, marad a lemezgyűjtés.

 

Ha jól tudom a fentebb említett vonalak mellett a hip-hop zenéknek is nagy szimpatizánsa vagy. Honnét jött ez számodra, esetleg kacsingattál ebbe az irányba, mint Dj ?

  

Igen. 13-14 évesen sokat néztem az MTV-t, azon belül is YO! Raps nevezetű műsort. Akkoriban ez volt az egyetlen ilyen platform, ahol közelebb kerülhettem a stílushoz. Apu Tesla lemezjátszóját kicsit átalakítottam, hogy a klipekben látható Dj mozdulatokat átültessem a valóságba is, több-kevesebb sikerrel, főleg a kis lemezekkel lehetett okoskodni. Pár évvel később szereztem be használhatóbb felszerelést, és két Hip-Hop csapatnak csináltam scratcheket. Ilyen fiatalon a Technics elérhetetlennek tűnt, de tudtam ez lesz a jövő. Szerveztünk bulikat fellépőkkel meg minden, nem sokon múlt, hogy most nem fordítva fogalmazod meg a kérdést. :) East Coast-West Coast egyaránt képviseltette magát a repertoárban. A legtöbb ismerősömnek, aki valamilyen formában rajta volt a témán már csak emlék, hmm... Ezzel párhuzamosan szinte minden hétvégémet a klubokban töltöttem és figyelemmel kísértem a lemezlovas munkáját, rövid idő alatt megfertőzött a 4/4 világa is.  A mai napig fontos részét képezi az életemnek, meghatározó szerepe van a mai hangzásvilágomra. Érdekes dolog, ha megfigyeled a Hip-Hopot az Old Schoolból átlibbenve a következő időszakba mennyit lassult, letisztult az egész, hasonló történt a Technoban is, ami a globális kultúrát illeti, és ez jó. Rengeteget lehetne beszélni a két széna kapcsolatáról: Afrika Bambaattaa, a Break Dance, Detroit Techno, Electro. Aki innen indul és tovább lép, valószínű, hogy a tört ütemeknél vagy a Technónál köt ki, sok ilyen példát tudnék mondani még.

 

Karriered rég kezdődött és sokfelé jártál, különféle rendezvényeken clubokban, de még is hogy indult el nálad ez az egész pálya? Első lemezek,esetleg régi nagy kedvencek akik motiváltak ?

 

A kezdetektől fogva részese lehettem a "partykultúrának", sok minden történt, nem volt még annyi hely és DJ. Nézz körül a szórakozóhelyeken, mindenki lemezes táskával rohangál, akarom mondani... laptoppal. A Major Zolika  (DJ.Mayor) vitt bele az egészbe, sokat segített, egy helyi,  országos viszonylatban is komolynak számító diszkóban, ahol dolgozott. Jó pár helyre elcipelt magával az országban, aztán később már meghívásoknak is eleget tettem Cegléden, Kaposváron, Balatonmárián a Black Magicbe, Zalaegerszeg Street stb... Zárás után afterpartykon tekergettem a lemezeket, nem sokat láttam hétvégén a napból, egyébként ebből a szempontból nem sokat változott a helyzet, itthon az emberek éjfél előtt nem igazán indulnak be. Nyolckor kezdeném a partyt és max négykor zárás. Mozgalmas időszak következett, bekerültem egy nagykanizsai teambe, rezidens voltam két clubban is szombatonként több helyen is felraktam. Próbáltam egyre több  keményebb groove-ot pakolni esténként, egyszer a szentgróti nyitóbulin egy neves hazai lemezlovas lépett fel, aki a szettje előtt lázasan rendezte, pakolászta át a zenéit, gondolom nem arra készült, hogy Ben Sims, Oliver Ho meg Stanny Franssenre kell még rátennie egy lapáttal. Dave Angel-t emelném ki, inspiráló volt, ahogy vegyítette a House, Tech-Funk és Techno zenéket, a potméter + 6 és 8 közötti tartományát sikerült rendesen koptatni. Csatlakozott hozzánk az ajkai Stone, vele jól kiegészítettük egymást, deep és progressive-et tolt. A következő években kimondottan Technopartykat is rendeztek, komoly zúzásokat ereszthettem el aztán a Deadcode-os arcok is zenéltek itt. 2001-ben a veszprémi Radio Jam-en az alkalmankénti szereplések után kaptam lehetőséget, egy kéthetente jelentkező műsorra, ahol kimondottan Technoval kapcsolatos stílusok szólaltak volna meg, de sajnos anyagi és egyéb okok miatt az ilyen jellegű zenekínálatot a vezetőség sztenderre tette. Pedig azért jó hallgatottsággal ment a dolog, Keszthelytől egészen Fehérvárig. 

  

Elég komoly lemez gyűjteményt sikerült felhalmoznod az évek alatt,mikor kezdted a gyűjtögetést és mit jelent számodra? Esetleg kedvenc darabok ?

 

A 90'-es évek közepe óta gyűjtögetem a vinyleket. Közel 2000 db lehet, pontosan nem tudom annyira nem komoly, ha azt vesszük mikor kezdődött a történet. 

 

 

Az internet segítségével ma már könnyedén beszerezhető szinte minden hip-hop, funk újra kinyomott formában, de ritkaságok is, amiken még anno felnőttem, némelyik eredeti első nyomásos darab komoly értéket képvisel a mai kiadványokhoz képest.

 

Nem hiszem, hogy valaha is váltanék digitális technikára, ezen a téren nekem ez a "drog". Legjobban az első lemezeimhez kötődöm, nem válnék meg tőlük semmi pénzért, ez tényleg életforma, amit vagy maximálisan csinálsz vagy abbahagyod.

Minden időszaknak megvannak az agyon játszott darabjai: ami a Hip-Hopot illeti talán Dr.Dre - The Chronic album, Black Moon - Enta Da Stage, a Premier cuccok. A House-Techno vonalon talán a klasszikusok Thomas Bangalter - Trax On Da Rocks, Dj.Sneak, Ian Pooley, Dave Clarke na meg a Reifel Records és Kanzleramt kiadványok. 

 

 Milyen gyakran látogatod a lemez boltokat a online lemezvásárlás mellett ?

Az utóbbi években sajnos nem igazán szereztem be ebben a formában hanganyagot, hiányzik is az atmoszférájuk.  Régebben, ha bementem egy-két lemezboltba, az legtöbbször minimum fél napot vett igénybe és ez nem azt jelentette feltétlenül, hogy egy rekesz zenével jöttem ki. Havi rendszerességgel jönnek  korongok Németországból, az évek során jó kapcsolat alakult ki a bolttal, promokat is küldenek. 

 

Szettjeidbe igazi ritkaságokat fülelhetünk meg mindig, miként bányászod a zenéidet és, hogy tájékozódsz a mai zenei rengetegbe?

 

Próbálok érdekes, izgalmas darabokat beszerezni. Az ütős alapok és monotónia mellett keresem az eklektikus megoldásokat is, viszonylag kevés ilyen van, ami jól is hangzik, persze nem vagyunk egyformák, szép is lenne, mindenki ugyanazt nyomatná, csak más sorrendben. Több oldalon is körülnézek, hátha elkerülte valami a figyelmemet, mivel többnyire megegyezik a kínálat, de azért találni klassz vinyleket. Pár másodperc belehallgatás után tudom már kell-e vagy sem. Kedvelem a  detroiti lemezeket, tulajdonképpen "timeless" korongoknak számítanak, legyen az táncparkett orientált vagy Dubtechno.  Különösebben nincs kedvenc producer vagy kiadó, leszámítva talán a Music Man Recordsot vagy az Over Driveot, lényegében már a kezdetektől fogva jelen vannak a lemezes táskában. A fellépések illetve mix készítés során általában a legfrissebb zenéket szoktam prezentálni, viszont ritkán egy-egy régebbi bakelit is lekerül azért a polcról.

 

 

Jó pár közös fellépés alkalmával megfigyeltem, hogy nagyon módszeresen és technikásan építed fel a szettjeidet. Fellépés előtt szoktál készülni vagy legtöbbször a helyszínen gyúrod össze a koncepciót?

Attól függ hol zenélek, mikor, kiknek, és menyi időt. A felkészülés közben alapvetően a szett gerincét tervezem meg. Másfél-két órába sok minden belefér és mégsem, nem viszek magammal túl sok lemezt. Általában van egy elképzelésem, amit szeretnék megosztani az emberekkel, ez azonnal érezhető, beválik vagy sem, kialakult egy kisebb közeg akiknek jó érzés átadni mindezt. Megtehetném azt is, hogy "a" zenét rákeverem "b"-re, vagy fordítva úgy is táncolni fognak rá, inkább megkeresem mihez mi illik a legjobban, maximalista vagyok ilyen szempontból, igencsak más hatást tud kiváltani a parketten, egy hatásvadász zenét egyszerűen fel kell vezetni.  A crossfadert előszeretettel használom, belehúzogatás, némi skchratc is belefér néha. Ahol 3 lemezjátszó állt rendelkezésre ott ki is használtuk, mivel rákészülni nem tudtam, improvizáltam, ilyenkor a felfokozott hangulat segít. Előfordult már olyan is, hogy bizonyos zenékre kevésbé mozdultak rá a partyzók, ilyenkor tudni kell váltani, ez a DJ dolga. Sokan csak meredten bámulnak maguk elé, én folyamatosan figyelem a reakciókat, megpróbálom beleélni magam a helyükbe. Természetesen meghatározó, hogy warm-upolni kell vagy főidőben tolni, esetleg a buli végén, a Back To Back felállást is kedvelem, érdekes produktumok sülhetnek ki belőle. Régebben 5-6 órákat játszottam egyhuzamban, de előfordult, hogy többet is, lehetett utazgatni rendesen a stílusok között, elkezdtem az estét és én is fejeztem be. A dobozba borító nélkül raktam a lemezeket, hogy több beleférjen, így több száz közül tudtam választani. A rövidebb szetteknek is megvan az előnye, kikapcsolódhat, bulizgathat előtte-utána az ember. Egyébként sok ügyes Dj van most már, szinte mindegy miről tolják, bakelit, cd, mp3-m, "egyenlő" eséllyel indulnak, abban a pár órában a legjobb zenéiket rakják fel.

 

Önálló zenei ötletekkel, zeneírással, hogy állsz? Vannak saját szerzeményeid?

Elkerülhetetlennek tartom, ha valaki Dj előbb-utóbb bele kostól ebbe is, hacsak már eleve nem együtt kezdődött a történet. Az elmúlt évtizedben a számítógép generációk fejlődésével a programok  sokat fejlődtek, én is próbálkoztam zenéket írni. Az utóbbi időben már sikerült kézzelfogható anyagokat készítenem, ami saját mércémet illeti. Keveset tudok vele foglalkozni, de azért van némi segítségem, a mai fiatalok nagyon tehetségesek. Vannak jó visszajelzések  tervben van pár projekt, amin egyre többet dolgozom, de elsősorban Dj-nek tartom magam. Ez sem versenyfutás nem csinálok belőle presztízskérdést.



Eddig már számos klubban megfordultál. Vannak-e olyan helyek ahol kicsit szívesebben játszol? Esetleg kedvenc klubjaid, rendezvényeid?

Ami a jelent illeti nincs igazán kedvencem. Mindegy mekkora hely és, hogy mennyien vannak, fontosabbnak tartom a közeget, ami összegyűlik egy-egy buli alkalmával, ez az, ami meghatározza a lényeget. Na és a hangtechnika, ezen belül is a mélyhangok, mert ezt nem mindig sikerül eltalálni a kedves klubtulajoknak, erre allergiás vagyok. 2010-et írunk... Az összhatás elérése érdekében szükséges a legmélyebb hangoknak is a helyükön lenniük. Van egy ismerősünk a Woody, aki olykor-olykor segít ebben a kérdésben. A szabadtéri megmozdulásokat természetközeli mivoltukból adódóan előnyben részesítem. Volt és vannak kezdeményezések a környéken, Keszthelyen a Bloom Bár nevezetű helyben látok most fantáziát, ahol az igényesebb elektronikus zene teret kap. 

 

Rendezvényekre kicsit visszatérve, nyáron kettő nagyobb elektronikus zenei fesztiválon is felléptél, egyik a Balaton Sound másik pedig az Alkotótábor. Mesélnél kicsit az élményekről és a hangulatról?

 

A Soundra tulajdonképpen egy véletlennek köszönhetően kerültem. Az SRS srácok kaptak meghívást az első napra, de csak az egyikőjük tudott elmenni, felhívtak nekem épp jó volt az időpont. Egytől nyomattuk felváltva reggelig, az egyik nem hivatalos annál inkább exkluzívabb nyitott helyszínen, úgy érzem sikerült jó hangulatot csinálnunk. Időközben átnéztem egy másik partyba, ahol a Sven Vath játszott, tudom sokan mondják lerágott csont, szerintem még mindig érzi a pali, nagy élmény volt az biztos, főleg a hajnali órákban mikor már világosodott. A táborba másodízben kaptam meghívást, ami számomra mindig megtisztelő. Idén egy nagy balatonkenesei kemping adott helyet a kétnapos fesztiválnak, szép számmal gyűltek össze a zenére éhes emberek. Pénteken az eső néha rázúdított, de ez nem befolyásolta a hangulatot. A hang ütősre sikeredett ezúttal is.

Jól éreztem magam, kicsit az első helyszín feelingjét idézte, a kezdetektől fogva látogatom a rendezvényt, és meg kell, hogy mondjam nagy utat járt be történet, a szervezők évről-évre hozzátesznek valami pluszt. Innen is sok sikert kívánok nekik. Erre az estére a line up-nak is köszönhetően, keményebb ritmusokkal készültem. Kevés ilyen megmozdulás van az országban, ahol egy színpadon szólal meg Dubstep és Techno.

 

A vinyl-ek pörgetése mellett mi a kedvenc időtöltésed? Mit csinálsz szívesen mikor nem Dj Rajekoskodsz? :)

Alszom! :) A munkával töltött dolgos hétköznapok után szoktam sütni-főzni, elsősorban otthoni "bio" alapanyagokból. Az egészséges táplálkozás, már amennyire ez manapság megoldható, véleményem szerint az egyik legfontosabb dolog. Olvastam ezzel kapcsolatban könyveket, én már most odafigyelek erre, persze néha azért nosztalgiázik is az ember, mármint hogyha érted mire gondolok. Kikapcsol, ha elutazunk valahova a barátnőmmel vagy a családdal, Ausztriát nagyon kedvelem, bandázás a régi haverokkal, régebben eljártam kocogni, úszni, most már nem  jut rá idő.

 

Milyen szettel készültél a mostani műsorba?

A múltkori mixel ellentétben ez most egy mélyebbről induló, egysíkúbb, meredeken építkező történet, amit igazán a végtelenségig lehetne nyújtani, de ugyebár az időkeret korlátolt:) Többek közt: Ali Nasser, Ribn, Heiko Lauxy szerzemények tűnnek fel  egyébként  kedvenc darabok is belekerültek a track listába.

 

Végül pedig, az elhagyhatatlan kérdés, mit üzensz a műsor hallgatóinak?

Üdvözlök mindenkit, kellemes rádiózást örültem, hogy itt lehettem megint. Esetleg ha olyan kedvetek van, keresgessetek, hallgassatok más stílusokat, hangzásvilágokat is hiszen manapság a zene már több...

 

http://www.myspace.com/djrajek

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://abstrack.blog.hu/api/trackback/id/tr212237736

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása